Thursday, March 5, 2009

kosong..

"kiter x tau bagaimana Allah tu nk bg ilmu n letakkan seseorang hambanya pada jalan yg mana.." itulah yg sentiasa terbit dr hatiku..setiap yg dirasakan baik..amekla selagi berpeluang..bila keupayaan itu sudah menghilang..ternyata saat itulah kita akn menjadi seseorang yg amat kerugian..

"beruntunglah bagi yg menyucikannya. merugilah bg yg mengotorinya" (as-syams 91:9-10)

hari ni masuk kelas jer lepas taklimat esemen perkembangan kanak2 dan sbe..aku nmpk ada risalah KRM..aku pon amek la baca..satu tajuk yg lam risalah tu yg menarik hatiku ialah kisah perbualan seorang muslim dengan seorang paderi..paderi tu ada bertanya pada lelaki muslim tersebut yg berniat u memalukan lelaki itu..dan aku paling tertarik pada soklan 3 yg tiada empat..jawapannya kesilapan nabi Musa ketika nabi Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang ank kecil dan ketika mengakkan kembali diding yg hampir roboh.
sungguh dalam hati ni..aku x tau pape pon sal kisah ni...dan yg tukang bercerita kisah ni pada aku ialah 3 jejaka..keri..aji..n..akim...semangat la mereka ni bercerita kt aku..tp aku x puas hati ngn citer diorang ni...cam x lengkap jer...
pas isyak td..aku terus buka lap top n cari citer sal nabi Musa n Nabi Khidir...kol 11 lebey br abih bc..aku juga cari kisah zainab..puteri rasulullah..aku x igt camne kisah yg dye keguguran..dan dari pencarian aku itu..byk yg aku ketahui..sebenrnya zainab dapat 2 orang anak..ali dan umamah..ali meninggal ketika masih kecil..dan yg paling ku tidak ketahui..umamah tu berkahwin ngn saidina ali selepas fatimah meniggal..dan satu lagi fakta yg aku berjaya temui ialah kalung pemberian siti khadijah itu bernama kalung batu onyx Zafar..batunya hanya boleh didapati di sebuah gunung di Yaman..
berbalik semula pada kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir..melalui pencarian itu juga aku berjaya menemui kisah banjir katak,kutu, darah, belalang..semuanya yg aku tidak pernah ketahui..ternyatalah..pengetahuanku sememanganya kosong mengenai Nabi Musa..dan aku juga menemui sebab musabab nabi khidir membuat 3 tindakan tersebut..selain itu juga..aku juga berjaya mengetahui ayat bidasan Nabi Khidir terhadap nabi Musa..
pengajran dari cerita ini..ketahuilah..ilmu Allah itu sangt luas..seorang dari kalangan Bani israel bertanya kpd nabi Musa..siapakah yg paling pandai..nabi musa menjawab akulah yg paling pandai..kerana itulah dia ditegur oleh Allah dan menyuruhnya mencari nabi Khidir di Majma'al Bahroin (pertemuan 2 laut).maknanya, satu laut yg masin..satu laut yg tawar..
tundukklah dan sentiasalah merendah diri..usah riak dgn ilmu yg ada..selain itu..bersabarlah..setiap yg berlaku itu ada hikmahnya..

jadilah insan yg sentiasa berusaha untuk berubah Asma'!!!hehehe

No comments: