Monday, August 31, 2009

ramadan...terawih..katak...


Tibanya ramdan…tiba lagi rutin tunduk dan sujud dlm ibadah terawih..ini satu keistimewaan di bulan barakah ini..dan tibalah lompatan si katak dlm kain aku…haiii katak…bkpo la aku sokmo hok keno???
Kisah 2 3 thn lepas..aku sembahyang di saf pertama..siap solat tu, ada org belakang cuit aku betau yg ada katak lam kain aku..aku wak rilex…w/pun lam ati mmg kegelian sesangat…aku bgun dan aku pggil bunda tercinta..”ma, ada katak lam kain…”ma aku ni pon satu hal..aku betau yg lam kain aku..dye igt aku betau lam kain dye..dye terus bgun melompat…asalnya x kecoh tp da jadi kecoh..mmg malu r ngn sebelah owg laki tu…rupanya, org belakang mmg x kusyuk r time solat tu sbb sik dok tgok mn arah tuju katak tu melompat…nk sujud pon takut…takut katak tu melompat atas kepala..dan ada yg terus bg salam sebelum solat sempat habis..
Kisah mlm ke 3 solat terawih tahun ni, habis solat kedua, ready nk baca doa pertama, nmpk ada sesuatu melompat2..aku da syak katak..ikot pengalman laaa..dan, spt byase, mesti mendarat kt tmpt aku..aku terus menjerit ngn suara terkepit..kontrol..tkut kecoh sgt…”eiii..maaa..” gitula lebey kureng…pastu aku da x nmpk da katak tu..ma aku kebetulan dok sebelah aku…

Bunda: ”bkpo? Gapo??”
Aku: ngn kegeliannya, “x tahu..lompat lompat..”
Bunda : pok ko la tu…mn?? (ape menatang tu???aku pon x kenai…)
Aku: x tahu..lam kain kot….

Aku terus bangun dan kebas2..pastu aku terus ase kegelian…aku terus buka kain..seb bek mlm tu aku pakai kain..dan sering menjadi lumrahku klu p surau @ masjid, aku selamba dek jeee pakai kain maye jer…kih kih kih…tetibe katak tu kuar…melompat p mak cik sebelah bundaku..merangkap mantan guru ngaji Quranku..dye terus terkejut..menjerit dan yg paling lawak sampai terkentut!!! Hahahaha…abih batal wuduk…sume org da kecoh2 kejar katak tu…setelah hampir 3 4 minit, katak tu berjaya ditangkap ngn plastic atas kemahiran dan keberanian seorang makcik blkg aku..kih kih…

dan solatku selepas itu da x jumpa khusyuknyer….bertmbh x kusyuk lg ble aku tgok ank buah aku kt belakang da tersengguk2…ngn nenek aku da bgn kuar saf…haii nek..brani ke balik sorang???kang x sampai umah plok..siap solat, terkejar2 ank buah aku yg sorang lg tu ajk balik sbb da nk teberak..yg qistina tu da tarik2 nk balik..ngantuk giler…aku pon dok terbayang I nyo qistina yg x abih td…huhu…

Selamat berpuasa sumer!!!kurangkan juadah….tambahkan ibadah….

No comments: