Thursday, November 4, 2010

...cEriTa tEntAng kiTa...

esok..genaplah 40 hari nenekku meninggal dunia..pergi ke alam yg pastinya x kan kembali lagi...pemergian nenek sangat menginsafkan aku...betapa kematian itu pasti tiba..x kan lewat dan awal walau sesaat..setiap hari aku tringat akan kematian..perasaan takut sangat menyelubugi hatiku...benarlah sabda Rasulullah..."cukuplah mati itu sebagai peringatan"
ternyata hebatnya sebuah kematian..bercerainya roh dri jasad..berpisahnya dari alam dunia..berada di satu tempat yg mana hanya amalan menjadi bekal..
andainya saat ini kematian itu menjemput aku..ternyata aku sngatlah tidak bersedia..tidak ada apa yg istimewa ingin aku persembahkan pada Allah..dan andainya ditanya apa yg telah aku gunakan nikmat yg diberikan ini pun aku x punyai jawapan yg baik..

nikmat jari...ya Allah...aku sering chating, mesej dengan lelaki ajnabi..
nikmat kaki...ya Allah..aku sering melangkah ke tempat-tempat hiburan terlampau
nikmat mata..ya Allah..aku sering melihat kemaksiatan
nikmat hati....ya Allah..aku sering membayangkan perkara-perkara maksiat...

itu baru sebahagian..bagaimana dengan telinga,dahi,bulu kening, kerlipan mata.,gigi....terlalu banyak ya Allah..aku x punya jawapan untuk itu semua...dan satu perkara yg amat kukesali..mata ini sering mengalirkan air mata bukan pada tempatnya...menangis kerana lelaki ajnabi..menangis kerana filem2 dan drama..andai ditanya tentang nikmat air mata itu???berapa banyak titisan yang ditujukan untukMu ya Allah....

ya Allah..satu perkara yg amat aku hargai dariMu ini ialah nikmat Tarbiah yg Kau berikan ini ya Allah...terlalu besar nikmat ini ya Allah!!!sekali Kau memegang hatiku, peliharalah ia ya Allah...aku manusia yang naik turun imannya..andai saat aku futur, Kau kembalikan aku pada jalan yg benar...ya Allah..aku mohon padaMu..janganlah Kau menarik semula nikmat Tarbiah ini Ya Allah..betapa sukar untuk aku memperolehinya..bertambah sukar aku untuk memeliharanya..dan aku begitu khuatir akan kesudahannya...aku mohon padaMu agar kesudahannya adalah kesudahan yg baik...

aku memohon lagi ya Allah..biarlah segalanya yg aku lakukan selepas ini semuanya untukMu..kaki yg melangkah ini semuanya untuk berjihad di jalanmu..jari jemari ini untuk jihad...tangan, mata, telinga dan sgala nikmat yg Kau berikan adalah untuk jihad di jalanMU..

ya Allah..aku ingin mencintaimu lebih dari segalanya...lebih ya Allah...semuanya...untukMu ya Allah

No comments: