Thursday, June 23, 2011

kurus tapi XL..???

satu teguran yg dimmpikan sejak dahulu lg..."asma' nampak kurus laaa.."
hari ini..hampir setiap hari ade saje yg menegur...

"eh, sape ni?x cam la dari belakang..nampak kurus ngat.."
"asma' kurus laa..makan vco ker??"
"diet ker?? nape nampak kurus ngat??"
"kat rumah kan slalu mkn byk..nape nek cuti ni makin kurus..?"

adoiyaai...kurus ngat ker..tu la antra teguran2 yg diterima..sebenarnya itulaaa ayat impian bg setiap yg bergelar perempuan..kembang idung bile dikatakan kurus..sewaktu masa dulu..itu juga impianku..
tapi sekarang...

aku jadi sgt malu bile dtegur kurus..byk kemungkinan..
* baju yang dipakai agak kecik..sendat..fit..
* adkh masih x sempurna penutupan auratku...
* yg tegur tu perempuan..kalau yg lawan jantina cane yek??
* eiii..takutlaaaaa

bile ditegur camtu..byasenye aku jwb, baju ni kecik..nmpk kurus..tapi lau ditegur sewaktu berbaju kurung..bertshirt labuh..waduhh..hnya mampu tersenyum..ya Allah..milikMu segalanya..

sejak ditegur kurus ni..x pernah la timbang pula.. aku mmg cari baju kurung maa utk dipakai..beli baju saiz XL..tapi sewaktu zaman jahiliyyah dulu, (time gemuk) aku bedal jek baju saiz xs,s,m..saiz kanak2 pon aku bedal..itu dulu..sewaktu dunia ini aku punya..tapi skang br sedar semuanya hak Allah..

hari tu nak beli sluar slack..peghhh..pyh nyer..amek la saiz mn pon, ttp nmpk mcm kaki budak skolah..trus cancel..pyh gak nk pakai kain sentiasa..ada ketikanya perlu berseluar gak..

nape dulu nk kurus?? sebab nk pakai ape pon bia nmpk cantik..pakai saiz ape pon sume muat..tp ketentuan Allah siapa yg tahu.. Allah bg kurus bile da ditarbiyyah..time ni cari baju mesti yg x nmpk kte kurus..bialaaa org nk ckp kte saiz XXL pon..lagi gembira..lagi berbunga..lau dulu mesti nk color oren, merah..semua yg warna havoc..padahal kulit itam..x sesuai lngsung pakai warna gitu..tp nk gak pakai..bia nmpk jangok..tp skang nk coklat jek..koko jek..lau bleh hari2 nk color cakelat koko jek..x pon klabu..knape yek..???
... sebab dunia bukan milik saya........

satu doa ku titipkan..

Ya Allah..lindungi imanku untuk aku lindungi auratku
lindungi auratku untuk aku lindungi diriku..
lindungi diriku untuk aku lindungi tarbiyyahku

biar aku terkorban wang ringgit..
tapi tidak tarbiyyah yg kau campakkan dalam hatiku..
kau memilih kaki ini untuk sama2 melangkah..
kau memilih hati ini untuk sama2 berjuang..

biar aku dikata bagai Kaab bin Malik..
namun hari ini, Kau telah membantu aku untuk membuktikan..
dunia hanya berada dihujung jari..
bersedia untuk dijentik..bersedia juga untuk digenggam..
sabar Kaab bin Malik aku paksikan
titisan air matanya aku seka
ternyata tentera ini yang aku pilih..

ya Allah, jgn kau biarkan aku menentukan aku sendiri menentukan hidupku...
walau sekadar sekelip mata..
atau kurang drpd itu..

ya Allah..terimalah hambamu ini..

No comments: