Sunday, May 17, 2009

daurah hadis...

daurah hadis...itu satu program yg aku ikuti bulan lepas...dua hari sebelum MUET..antara keinginan study u MUET dan rasa ingin tahu mengenai hadis..kupilih menyertai separuh dr program daurah hadis...


program dimulakan dgn pendaftaran, makan, solat, pengenalan, dan taaruf..masa nk wak taaruf tu, lampu surau bhg lelaki ditutup..maka beterbanglah tebuan2 mencari lampu di bahagian perempuan..puas kitorang cr suis lampu besar yg tengah2 tu..x jumpa..redha je la..time taaruf tu kena nyanyi berdasarkan tokoh yg dipilih..aku pilih siti hajar..kebetulan aja yg dok sebelah aku..dgn suara sumbang mambang ni..nyanyilah aku dgn penuh malunya..isk isk isk..rosak taaruf tu jadinya..abis taaruf...bc al-mulk..abis al-mulk..sesuatu yg x diingini berlaku...





ku rasakan ada sesuatu yg agk menggatalkan di jari mulusku..jari antu..bile tengok..ada tebuan tgh sengat jari mulusku..aku menjerit kegelian..bukan kesakitan...!!sepenuh tenaga yg ada..aku tampar makhluk Allah itu..mcm nyamuk~..hehe..terkulailah merengkok kematian kerana tamparan hebatku itu..pastu..sengatnya melekat di jari mulusku itu..mak oiii...sakitnya menyengat..


aku ulur tangan kat mira yg ada kt sebelah aku..tp yg ku jerit pggil nm aja...aja..tolong ja..!!ja sakit ja..!!time tu br rasa sengal yg bertimpa2..ya Allah..sakitnya mengilukan...aku tekan seindah rupa jari mulusku itu..aja n yg lain2 berusaha buang sengat tebuan tu dr jari mulusku yg menawan tu..tp susah..ntah berapa gelen i mata aku tumpahkan kerna ngiluan sengatan dan bisanya dapat aku rasa sampai ke ketiak..sungguh menyakitkan..akhirnya ada yg dtg bg ketip kuku..sengat tu berjaya dibuang...aja tekan jari aku..ntah apa ayat ap dia baca...sangat lama..aku rasa sayu sgt...beruntung aku dpt kawan mcm aja n mira..dan yg lain seluruh ahli yg join daurah hadis tu..bila abih aja bc ayat2 tu...time dye lepas jari mulusku itu..aku rasa sedikit kelegaan..time tu dtglah syam ngn penatnya kerana berlari nek ambil minyak gamat dan segala ubatan len..disapu sgala batannya itu, tp ngilunya masih terasa..


pastu kitorang balik bilik..time kt bilik..mmg ketiakku membengkak..jariku juga membonjol indah..aku pon ngn manjanya kol my mum..ibu ratu hatiku..hahaha...sekali sekala memanjakan diri kan...aku betau dye yg aku kn sengat tebuan..dye agak terkejut..tp ngn biasanya dye ckp sapu myk gamat..telan panadol..klu x, bleh jadi demam..sbb tnda demam ialah bengkak katiak..aku tkut sgt klu demam..nk MUET ni..ma oyak lg jgn telan dua biji jer..telan setiap 4 jam..paling kurang 3 kali telan..kdg2 nasihatnya berbaur penuh emosi dan harapan..nasihat seterusnya, klu demam gak, p klinik..nak MUET tu..ati2...aduh...sayu rasa hatiku mendengar nasihat dan perhatian dr ibu kesayangnku..tenkiu ma..tp aku telan 2 biji jer...tangnku yg membengkak itu surut esoknya..alhamdulillah..seb bek yg kena tgn kanan..aku ni kidal..hehe...

(salah seekor makhluk dalam penyodok inilah yg menyengat kemulusan jari antuku...sarang tebuan tu rupanya ada atas pokok tepi surau..belah pempuan rupanya..)

daurah hadis ini sgt berguna padaku..sikit pon aku x rasa menyesal join prog. ni w/pun esoknya aku akn MUET..ilmu yg mungkin aku x kan dapat..aku bukannya dr skolah agama..dl ada la bljr hadis sikit..pakai kitab Riyadus Shalihin..juzuk 1 & 2..yg aku igt, tajuk hadis yg aku belajar ialah hadis yg ceritakan sal ummu sulaim yg kematian anak..bagaimana beliau sabar..tp x de la diceritakan hadis ini terperinci sebagaimana kak aya bercerita..time skolah dulu..ustaz ckp, hadis yg ada tulis kat bawahnya bukhari dan muslim..awak x yah takwil la..btol la tu..aku pon terfikir..ada ker org wak hadis tipu..tp melalui daurah hadis ni..teka teki yg bermain di minda ini sejak 4 thn lalu terjawab..kagum aku dgn penyampaian k.aya..da r chantek..juruh plok tu..x puas tgok kepetahan mulutnya berbicara..aduh..meresap sihhhh...

slot 1 ialah pengenalan hadis..definisi hadis, bahagian2 hadis dan cirinya diperjelaskan dgn ditir. slot kedua ialah pengkelasan hadis.. di sinilah dia menjelaskan mengenai hadis sahih, Hasan, dhaif dan maudhu'..segala hukum yg berkaitan dgn kepercayaan hadis diberikan terperinci..diceritakan juga dgn jelas bagaimana hadis itu menjadi dha'if dan maudhu'..sgt berguna..rupanya, selama ni byk yg aku dgr kbyknnya hadis dha'if dan maudhu'..sblom ni x tau..tp..2 slot itu menjelaskan segalanya...w/pun masih byk kekurangan..tetapi sekurang2nya..pengtahuanku yg kosong ini terisi jua..penuh makna..tenkiu k.aya n seluruh warga daurah hadis..klu wak lg sila la panggil..klu sengatan tebuan berbisa itu y harus dibayar u mendapat ilmu seindah itu..aku sanggup..rela..ahxzzz...huhuhu...

berusahalah asma'.. jadi org yg sentiasa cintakan ilmu pengetahuan..jadi mcm fahri lam ayat2 cinta tu..huhu...

2 comments:

rindu madinah said...

aku nk komen ni...baco deh...
perubahan saim aku ni sgt membanggakan..
alhamdulillah..mencintai ilmu Allah yg tidak berpenghujung.. sanggup meredahi lautan tebuan..hehe Allahuakbar!!

esty honyiest said...

hehe..senyum lam bangga aku mu oyak gitu...ahxzz...
aku x berubah mn lg...sekadar yg termampu...masuk cn kosong..x kan nk kuar kosong..5thn stengah d cn..aku da x p mn2 dah..
doakan kejayaan aku..jd chekgu yg bek..!!hehe...doaku jg sentiasa mengiringi mu sahabatku...