Wednesday, June 16, 2010

A...B...C...zzzz~~

atoilaaa...sukarnya menjadi seorang guru..cuti semester ini aku gunakan untuk menguji kesabaranku dalam menjalni tugas sebagai seorang guru..ternyata amat sukar dan sangat perlukan kesabaran..tapi perlu bertahan demi melihat satu hasil akhirnya yang aku yakin jiwa dan rasa hati begitu gembira...apa itu..???bila pelajar itu berjaya memahami apa yang diajarkan...

salah seorang ank buahku menjadi bahan eksperimenku dalam tugasku sebagai guru..aku ajarnya A..B..C..ya Allah..napela pyh ngat dye nak kenal huruf..dye leh sebut A sampai Z..tapi dye x kenal mana satu G..mana satu N..mana satu V...dan semualaaa...umurnya da 5 thn..tapi x kenal huruf ABC lg..nada suaraku mmg semakin lama semakin naik..tp bile da nmpk mcm terlalu tegang..aku cuba kawal suasana..bayangkanlah..da ajar ni huruf R... tunjuk ni huruf P..bile tnya R ni huruf apa x leh jawab..padahal da cakap..bukan sekali..puluh2 x..da dapat R..P plok x tau..dapt P, R plok x tau..masuk huruf T lagi selok kekeng...tu baru huruf..x masuk membaca lagi..


dari pemerhatianku..anak buah aku yang sorang ni ada masalah sel penghubung otak..hoho..tgok x iklan anmum anak wardina tu..masalah sel penghubung otak laaa...pe yang dye tau x leh nk hubung...aku pon de masalah tu gak...dalam base inggeris...lau soh wak grammar..leh la..tp ble nk apply lam writng mula berabuk...rosak..hancur..hangit...sume ada..


targetku untuk cuti ni..dye kenal huruf ABC..ank buahku yg sorang ni mmg agak slow..kakak dye tu cepat sangat..tapi kelebihan dye..dye x takut..mlm2 dtg umah aku sorang jek..nk balik sorang..g tndas sorang jek..tdo sorang lam bilik pon ok jek..kakak dye tu ngade sikit..penakut serba serbi..sume nk soh org..soh dye x prnh gerak..bekeng x kena tmpt..suka buli adek dye..
so..pe ada kt cini...??setiap org ada kelebihan dan kekurangan..berlapang dada lah dalam menerima kekurangan bagi setiap orang..skang ni aku cuba untuk menerima anak2 buahku ini..aku tau..dyorang x suka aku ngat..sbb x lyn karenah dyorang sgt..aku suka wak bodo jek..aku x ske dyorang ngade2 ngn aku..aku bekeng ngn dyorang...lau shafiq tu bek jek ngn aku..suka mesej aku..pape hal cter kt aku..org bek..aku lyn bek..hahaha...
pape pown skang..aku cuba utk berlapang dada ngn dyorang..terutama kakak tu..aku btol x leh timer dye..dye pon btol x leh timer aku..mmg kami x sebulu..aku x prnh ckp bek ngn dye..asal ckp ngn dye mesti kasar..hatta dye tnya aku..cek su kelik bilo???ayat yg mmg x de salah kt mana2..tp aku jwb..bkpo kakak tnya???haisyyy..otak btol la ko asma'..kakak aku pon mcm x leh g gak ngn dye..tp layan jek..aku mmg x jalan lgsung..

aku harap..dapat kesabaran yg tggi..lau dapat anak aku mcm tu (x sebulu) nnti..baru tau...langit tu tinggi ke x..so..belajar menghadapi karenah manusia..manusia ni sifatnya macam2..ko pon asma' bukan bek sgt...mmg x de yg bek la..x suka kemas..makan byk..ckp selalu sakitkan ati orang..suka cari silap org..silap sendiri x prnh nk ngaku..sik ase diri yg hebat..padahal x de pape pown..suka riak depan ramai..emo semacam..mudy..suka susahkan org..suka wak keje cincai..nk g mana2 slaloo lambat..tu asma'..so..bljr trima kelemahan orang...nk jadi cikgu kena byk sabar...







assalamualaikum...

2 comments:

rindu madinah said...

aku pernah rs ape yg mu rase.. mase jd fasi kt prog anak angkat, bdk dajah 6 xreti tulis name sendiri!!! puas ak ajar mcm nk cekik2 je budak tu..xreti jgk..(nasib baik ak xjd cikgu!!!!)
kes 2 plk, adik angkat ak sndiri dlm keluaga angkat aku, dajah 5, ABC pn xtau!!!!pahtu nk suh aku ajar SAINS hok kena tulis mane pemboleh ubah dimanipulasi,dimalarkan n etc..(dlm ati aku...baik benti skolah je..)
cube mu bygkan!! AKU HARAP KAMU MAMPU BERSABAR TEMAN!!!!! ~Profesion itu bkn dtakdirkan utkku..~hehehehe

esty honyiest said...

hoho..meme gitu laa..sebab tu program cekgu 5 thun..nk aja segala teknik bg mengatasi pelajar lemah 3m..