Sunday, June 6, 2010

nenek dan ayam bakar...



satu insiden yg agak mengecutkan segala urat sendi berlaku beberapa minit sebelum azan maghrib berkumandang...aku yg br saja selesai mandi masuk bilik bersiap2 utk solat maghrib. petang tu sume adi beradikku berkumpul. cukup utk bilangan 6 orang.rumahku agak riuh bile semuanya berkumpul. sedang aku bersiap-siap, akk ku yg kedua masuk..try baju baru...order ngn hilyah design..tetibe ada satu bau yg sgt busuk menusuk hidungku..waduhh..x de kesedaran sivik langsung!!!!seb bek da jadi bini orang..yg anak dara ni la tersumbat lubang idungnyer...aku terus laru keluar bilik..

ble kuar, aku tengok akk ku yg no 3 n my bunda ngn picit2 nenekku...pe halll....td br soh aku picit..picit lg..aku pon dok ctu skali..sembang2 ngn my bunda n kakak..sementara tggu bau ilang..tetibe nenek aku mengerang kesakitan..mmg dasyat r..guling2...kuar abih air mata..aku pon join sekali da la picit..badan nenek aku tu kurus..x de space sgt aku nk picit..sbb da ada 6 tgn kt ctu..

pastu sume adek beradek aku kua..dasyat woo...x pernah nenek aku gitu..abg ipa aku dua orag tu dtg..ank sedara aku dr yg kecik sampai ke sederhana besar sumer berkumpul..pastu azan..aku terus bangun..solat dulu..nnti mesti kalut..

selesai solat, aku amek tmpt my bunda...picit lg..nenek aku mmg x berenti mengaduh kesakitan..dye punya sakit dkt ngn tulang pelvis gitu..my bunda ckp..urat dye tegang giler...pastu ada ketul2..aku leh ase ketul2 tu jer..yg urat tegang tu aku x jumpa..almaklumlah..bukan tukang urut..tengah2 aku picit tu..akk aku pula bangun..nk mandikan danish..solat...pastu my bunda plok mai..pak sdara aku pon mai..pastu nenek sdara aku mai..sepupu sepapat aku mai..mak sdara pak sedara mai..mmg riuh ler..da ramai yg dtg tu, barulaaa nenek aku benti sakit ckit..x de la meraung2..sebab da lama kot.jam 10 mlm, sepupu aku yg keje doktor tu sampai..dye x leh mai awal sbb kt kliniknya ada pesakit. x leh tinggal..
dye mai..cek punya cek..uluran rupanya..tau dop pe uluran tu??aku pon x tau..cek tenet r n tau..tp yg aku tau, mmg uluran tu sakit giler..n byasenye org yg sakit uluran ni malu nk ngaku ada sakit uluran..ntahlerr...

ITU KES MALAM TADI...

pg ni..abg aku punya rancangan, nk BAKAR ayam..tp t/hari, sumer org xde..my bunda g bekwoh..akk yg no 3 pon sama..akk sulung x mai..akk ipa nk balik umah ummi nya n ada bkwoh.akk no dua tau bg ide jek..tggl la aku n akk yg atas aku..my bunda mmg da sik bg arahan tgok muka aku..da paham da....mmg aku ler gayanya kena wak rempah utk baka ayam tu..alohaaa...aku timer la..org len bg duwet..so aku yg x ulur pape ni..kena laa ulurkan tenaga..ohoho...berdasarkan pglmn yg dulu, da nk baka..tp rempahnya x de..sume dok duduk jek..x de org sanggup nk wak..keadaan da tegang..aku buka lap top..cari intenet..buat..seb bek ok..cuma kureng kauuuwww je la..yg tu soh yg tu..yg tu soh yg tu..badi suruh..gerak x..huh!

hari ni pon sama..mentang2 semalam aku wak ayam goreng berempah..ok ler..cuma tawar..hr ni pon sumer org dok nmpk muka aku lerr..

aku pon ngn penuh kerelaan..buat ler...ayam tu main menu mlm ni..klu ayam x sedap..lingkup la majlis mlm ni..hohoho..g pon family kakak ipa aku mai mlm ni..atoilaaa..x jadi malu siottt.!.!.aku pon buat la...kupas bawang,cari serai...kali ni aku da kenal serbuk ketumbar..haha..tu nama glamer..aku pggil rhepoh..sbb tu x kenal pe tu serbuk ketumbar..kali ni pon aku sempat soh abg aku cari jintan putih n jintan manis..semunya aku campak lam blander..tgh nk bland, kipas blander kt bwh tu patah..botak jadinyer...mmg da berkarat pown..alohaaa..klu wak gitu umah tok tua..malu kakloh weh...
aku pon p umah sebelah..bland ler k ctu..tp aku kureng puah hati lerr..kureng kowww..cane erk nk bg koww??pastu menjadi satu masalah besar pdku..aku takut nk letak garam bile masak lam kuantiti yg byk...so..kena la tggu my bunda balik..cek i punya rempah tu asenye lagu mano..huhu..

No comments: