Thursday, June 24, 2010

kalaulah aku~

masuk hari ni da 3 hari nenekku terlantar sakit..x leh gerak mana2 la...nk semayang pown susah..semalam dye ckp, "org bg pe telan..makan jek sume..tp dye isau kalau nk berak cane.."
pastu ma aku pon ckp.."xpo xpo..ore hok segar pandailaa nk wak rano.."mok sdare aku plok oyak.."mok nk berak, kekeng jah..berak laa..xdok masalah.."nenek aku pon jawab.."aku malah nk nyusoh ko demo2 la.."mok sdaro aku jawab lg.."eh..baso dio doh..ore sakit..lagu tu laaa..."
tau pe lam ati aku...??
alaaa..pandai la kami nk wak...hohoho..riak..ujub..tkbur...
pe jadi hr ni????

aku nk p dapur..pastu nenek aku pggl..mok cik mn??aku oyak depan..pastu nenek aku kate...nk berak laaa...huhu..aku pon betau my bunda..pastu my bunda n mok cik(mak sdare) mula mempersiapkan diri..mak aku cari kete sorong..letak bawah rumah tmpt nenek aku melepaskan ajat..kete sorong plok x dok..jiran pinjam...pastu ade la yg da osak..letak yg tu laa bwh umah..
pastu ptg sikit tu, sepupu aku yg keje doktor tu kol..nk mai..nk i kencing..nk cek..pastu nenek aku pon kencing ler..br aku tegok..rupanya...
nenek aku tu da x larat nk basuh sendiri..kencing dye tu pon mak sedara aku yg basuh...
ya Allah..ketabahan hati seorang anak menjaga ibunya..tu br aku tengok pengorbanan mak sdare aku kt nenek aku..selama ni..mak aku yg jaga nenek..sagala sakit pening dye..sampaikan mak aku sanggup benti kerja sebab nk jaga nenek aku...sungguh aku amat terharu ngn pegorbanan seorang anak terhadap ibunya..mlm ni..aku hanya mampu tolong nenekku mengambil wuduk..utk anggota wuduk lain, nenekku mampu utk menyapu sendiri..tapi bg bahagian kaki memerlukan aku yang menggosoknya..stakat ini hanya itu yang termampu aku tolong sebagai cucunya..

satu muhasabah yg besar untuk diri aku..mampukah aku nanti seperti my bunda dan mak sedare aku tu..menjaga semampu yg boleh bagi ibu yg melahirkannya..menjaganya..walaupun tidak sesempurna org lain, tapi sakit seorang ibu untuk melahirkan anak itu pun tidak mampu bagi seorang anak untuk membalasnya..

nenek aku itu juga seorang yg sgt rajin beribadah..kuat berzikir..berwirid..tangannya sentiasa memegang tasbih..suatu ketika dulu, dia mengalami masalah mata yg agak serius..sehingga kini, dia hanya bergantung pada sebelah matanya sahaja..itupun sudah terlalu kabur..matanya yang sebelah lagi mengalami masalah selaput yang amat serius..ini bermakna dia tidak lagi boleh membaca al-quran..pada waktu itu, dia hanya menghafal surah al-mulk..surah yaasin yang sering menjadi amalannya masih belum berjaya dihafal dengan tertib dan teratur..oleh itu, sering kali aku dan kakakku menjadi tukang tasmik..apa yang salah kami perbetulkan..berulang kali setiap hari..

hal itu juga menjadi satu muhasabah yang besar buat diriku..pada waktu ini, Allah memberikan aku satu nikmat yang terlalu besar untukku..iaitu nikmat mata..keadaan kesihatan mataku amat baik..semasa ujian mata dijalankan, dengan hanya menggunakan sebelah mata, aku masih mampu melihat dengan baik huruf2 yang dipamerkan pada barisan paling bawah..tetapi..apa yang telah aku gunakan dengan nikmat mata ini??sudah berapa kali khatam al-Quran??berapa surah yang telah berjaya aku hafal??berapa buah buku yang telah berjaya aku baca?semua itu hanya boleh dibilang dengan jari..tapi yang tidak terkira bilangannya ialah berapa banyak aku menonton rancangan muzik-muzik, juara lagu, anugerah bintang popular, aim, citer2 korea, jepun...alohaaa...citer my girl yg aku giler sgt tu..x tau berapa kali aku tengok..x terkira..x masuk lagi citer prison break..micheal scoffield and sara..waduh...giler banget..season 1- season 4..setiap season ada 20-24 episod..1st time tengok x pe laaa tengok setiap episod..ni tengok berulang kali..tapi tengok setiap episod gak..bygkanlaa satu episod mengambil masa anta 30-40 minit..berapa byk aku melemparkan nikmat mata, masa lapang......da la prison break tu termasuk lam agenda yahudi..yahudi ni..kalaupun wang kite x mengalir kat dye..dye nak kita lalaikan masa supaya kite x terfikir dan langsung x berada pada majlis2 untuk merancang menegakkan Islam..dan sepatutnya dari sini kite faham kenapa facebook tu diperkenalkan..semua kite tahu siapa pencipta facebook..x ada satu sumber pun yang jelas duit kite akan mengalir ke dana yahudi dengan kita mempunyai akaun facebook..tapi berapa banyak masa kita abaikan..yahudi mengakaji Islam melalui al-Quran..dalam al-Quran jelas menyatakan pentingnya ukhwwah..pentingnya silaturrahim..hadis2 Rasulullah juga byk membicarakan tentang pentingnya silaturrahim..dan, dengan bijak pandai yahudi..lihatlah..betapa banyak kita semua lalai dan terleka..ingat 5 perkara..sebelum datang lima perkara..x salah mempunyai facebook..tapi gunalah dengan penuh berhikmah..gunakan ia sebagaimana yahudi menggunakan al-Quran kita..dan kita sebagai orang Islam, gunakan al-Quran lagi utama daripada Yahudi menggunakannya..

No comments: