Thursday, June 10, 2010

adakah kita akan MATI~???

hanya tanpa barangan ini..adkah kita akan menempa satu kematian yang mengerikan..adakah langsung tidak ada alternatif terhadap barangan ini..
wahai muslimin muslimat..menjadi satu tanggungjawab kita..sebagai amanah Allah di atas bumi yang Dia ciptakan untuk manusia..tetapi sedarkah kita bahawa diri sendirilah yang merosakkan..siapa kita untuk melawan Kekuasaan Allah..mengapa masih ada nikmat yang kita dustakan..puluhan kali Allah mengulang ayat "nikmat apa yang kamu dustakan?" di dalam surah Ar-Rahman..dan adakah langsung tidak terdetik di hati kita untuk beriman dengan surah ini..
apa yang saya ukirkan di sini, adalah hampir keseluruhannya ditujukan kepada diri saya sendiri..dan seandainya ada yang ingin mengambil manfaat di atas pesanan saya ini, silakan..kerna kita semua sedang bermusafir..mencari satu keredhaan dari Illahi..
pasti semua pernah mendengar kisah burung kecil pada zaman Nabi Ibrahim..
menurut sejarah yg dicatatkan, api yang membakar nabi Ibrahim itu sangatlah besar..untuk mendapatkan api yang besar itu, kaumnya mengambil masa 40 tahun untuk mengumpul kayu api..(rujuk buku Iskandar bukan Zulkarnain keluaran PTS publications). semasa Nabi Ibrahim dicampakkan ke dalam api, semua binatang alam ini berusaha untuk menolong memadamkan api tersebut melainkan cicak yang meniup supaya api semakin marak. dalam usaha binatang2 ini, ada seekor burung kecil yang turut berusaha memadamkan api tersebut. burung kecil itu membawa air menggunakan paruhnya yang kecil..binatang lain yang melihat akan hal itu bertanya kepada burung kecil tersebut, "adakah kamu tahu bahawa usaha kamu itu tidak mendatangkan kesan langsung terhadap api tersebut?"
dan apa jawapan burung tersebut??
burung kecil itu menjawab:
"jika Allah bertanya kepadaku tentang usaha apa yang aku lakukan kepada nabi Ibrahim, aku mempunyai jawapannya"
dan hari ini, apa usaha yang kita ada untuk menjawab tentang rakyat Palestin di sana??adakah Asma' mempunyai jawapan??adakah mata yang membaca entry ini mempunyai jawapan??
sebenarnya apa yang Allah berikan kita nikmat ini perlu digunakan pada tempatnya..adakah kita mempunyai jawapan mengenai di manakah kita gunakan nikmat2 Allah ini..?? sanggupkah untuk menjawab:
"Asma' menggunakan kaki yang Allah beri untuk pergi berdating dgn bopren di Mc'D.."
"Asma' gunakan mulut yang Allah beri untuk minum MILO tabur kt kedai depan institut dengan kawan lelaki"
"Asma gunakan tangan untuk basuh telekung solat dengan DYNAMO.."
"Asma' guna duit elaun beli susu F&N untuk my bunda kat umah"
relevenkan jawapan ini di "mata" Allah???~~
siapa kita untuk mendustakan nikmat Allah??
saya pernah pergi mendengar satu ceramah HPA di Pasir Pekan..menurut penceramah tersebut:
ada seorang lelaki sedang menunggu teksi.datang satu teksi 0. apabila teksi itu berhenti, lelaki itu menyuruh pemandu teksi itu terus pergi..maknanya, di tidak mahu menaiki teksi tersebut..kejadian itu berlaku sehingga 9x..pada kali ke 10, datang satu teksi yang di dalamnya ada 4 orang penumpang namun masih berhenti ingin mengambil lelaki tersebut. apabila lelaki tersebut melihat pemandunya, dia terus bersetuju untuk menaiki teksi tersebut. oleh kerana dia adalah penumpang kelima dan had teksi membawa penumpang adalah 4 orang sahaja, jadi lelaki itu perlu membayar dua kali ganda. namun lelaki itu tetap bersetuju..
mengapa hal ini berlaku????

ini kerana 9 orang pemandu teksi itu tadi adalah orang Islam. dan pemandu yang ke 10 tadi ialah orang Yahudi..dan lihatlah..bagaimana lelaki itu tidak membenarkan walau sesen duitnya mengalir ke dalam kehidupan orang Islam..haii..takutkan nuklear Iran kerr???
dan..mampukah hanya Iran yang tidak mendustakan nikmatnya???alaaa..iran ada Ahmad Dinejad..abih,kite Malaysia ni ternak Freemason ker???
gunalah segala nikmat yang diberikan oleh Allah dengan sebaiknya..jangan hanya mencari 7eleven bila tekak meminta slirrpp..jangan hanya kerana busuk, sanggup menggunakan rexona..demi satu kecantikan yang didambakan, Garnier disapukan..kalupun tiada hati untuk membantu rakyat Palestin di sana..boikotlah demi SATU JAWAPAN DI HADAPAN ALLAH..Allah kurniakan berbagai nikmat di Malaysia dengan barangan alternatif..

2 comments:

Nobel Qais said...

Imam al-Nawawi ketika menghuraikan persoalan tentang bolehkah bertransaksi dengan orang-orang yang memerangi Islam, telah menyatakan:

“Telah sepakat orang-orang Islam ke atas keharusan untuk berurus niaga dengan Ahli Zimmah (orang-orang yang mengikat janji dengan Kerajaan Islam), dan selain daripada mereka yang terdiri daripada orang-orang Kafir, selagi mana ia tidak melibatkan barangan yang haram.Tetapi tidak harus untuk seorang Islam untuk menjual senjata atau peralatan perang kepada orang-orang kafir yang memerangi Islam, dan tidak boleh bertransaksi dengan apa-apa yang membantu dalam menegakkan agama mereka.” (al-Nawawi, Syarh al-Nawawi ala Muslim, jil. 5, hlm. 478 ) [Kredit petikan al-adib.net]

isu boikot adlh hak individu. up to oneself sbb consequencesnyer sendiri tanggung. Jika nak kira mmg xtermampu nak boikot semua barangan Yahudi sbb seluruh kehidupan kita dikelilingi MEREKA. Cuba point sape yg xde langsung kena penangan Yahudi? at least kena habuk Yahudi jugak. itu adalh realiti. Jika nk kata "gunalah barangan keluaran Mesir or Arab Saudi, UAE or Jordan..", ketahuilah negara2 Pak Arab itu dah lama kena gosok dgn Yahudi. SIla lihat apa jadi kat Iraq? Buka balik lembaran sejarah Iraq dan knp depa kena serang. Nnti anda akan faham.

Malaysia sendiri bgmana nk berdiri dgn sendiri walhal majoriti keintelektualan rakyat msh di tahap sederhana. Jentera2 masih diimport dr teknologi luar negara. Jepun lain? oh tidak, check blik kaitan negara matahari terbit tu dgn yahudi. China? mungkin kita lupa bhw komunisme dan kaitannya dgn parti Nazi dibwh Hitler dan apa perjuangan yg dibw mereka. Akhirannya, anda akan terserempak juga dgn Yahudi?

Mcm mana dgn 1Malaysia? haha..tnya Pak Menteri kenapa perlu sgt mintak telunjuk AIPAC utk satukan rkyat?

pointnyer kat sini, kita boikot sekadar yg mampu..tapi jgn smpi menyusahkan diri boikot sampai duduk dalam gua.. macam yahudi amik kebaikan dari Quran, tapi menolak kebenarannya. Muslim pun boleh amik kebaikan dari produk Israel, tapi counter attack ler balik..

Isu boikot da start berpuluh2 tahun dulu, zaman tok nenek2 kite lagi. Isu yg sgt pjg dan sy percaya dunia hanya akan ternganga apbl Jerusalem dibuka kembali sbg kuasa pemerintah dunia dlm bebrpa masa tahun lagi. Yg mengsupport pon digulingkan dan yg ter-support pon lama2 terguling. Agenda dunia Yahudi bukan satu mitos. Kesungguhan mereka utk kuasai minda dunia mmg suatu yg mencabar fikiran.

Akan tp kita yakin. oleh itu biarlah diorg dgn masterplannyer. kerna kita tahu Tuhan sebaik2 perancang.

esty honyiest said...

warhggg...nobel qais..mantopp gitu..!!ini komen yang ditunggu-tunggu..
selagi mana termampu..lakukankanlah..klu ikot kire..saya buat blog,guna emel yahoo..jelas lg terang yahoo tu "YAHUDI"..guna lap top acer..dari mana acer dtg??pown guna intel..centrino duo...huhu...
gitulaaa..manfaatkan dari apa yang mereka ciptakan untuk kebaikan ummat Islam..(cam puji diri sendiri jerkk..bluwekkksss)

suke nobel qais..byk input..!!!
sape yg baca entry ni..leh cek kt zahazan.net lau x silap ler..x pon majalah solusi keluaran april kot..ader diceritakan pe hukumnya berurusniaga dengan barangan yang kite tahu kesahihannya disalurkan kepada satu badan yang memerangi Islam...